1. konferencija o mucanju
Što ako mucate u odrasloj dobi? PDF Ispis E-mail
Autor Administrator   
Petak, 28 Ožujak 2008 23:21

Postoje osobe koje mucaju, koje su, slušajući savjete okoline, čekale do odrasle dobi da njihov govorni problem "prođe", da ga "prerastu". No, on je postajao sve veći i veći - prerastao je okvire govornog i postao životni problem.
Postoje i oni, koji su do svoje zrelije dobi bili uključeni u jednu ili više terapija - psihoterapiju, logopedsku terapiju, alternativnu terapiju i sl., potrošili vrijeme, novce i vjeru u uspjeh, a nisu postigli ili održali fluentan govor, te su sada puni frustracija i pesimizma u pogledu mogućnosti rješavanja svog problema.
Neki smatraju da je poslije djetinjstva prekasno pokušati išta mijenjati u svom životu. Neki tvrde da se osoba koja se nije "oslobodila" mucanja do odrasle dobi nikada i neće potpuno riješiti tog poremećaja. Pa, što? Ako možemo mijenjati svoj rukopis, koji je također već usvojena automatska radnja, zašto ne bismo mogli djelovati na svoj govor? Sve je to, naravno, lakše provesti uz pomoć vještog logopeda, ali postoje i mnogi primjeri uspješne samoterapije.
Zato postoje i grupe samopomoći za osobe koje mucaju, koje su namijenjene:
• onima još nisu bili uključeni u terapiju, kako bi saznali više o vrstama i mogućnostima terapije, čuli o njima iz usta onih koji su im se podvrgli,
• onima koji su upravo u terapiji, kako bi u grupi mogli iskušavati i uvježbavati tehnike fluentnog govora ili mijenjanja mucanja, te
• onima koji su završili terapije, kako bi, osim navedenog, mogli zajednički prorađivati i rješavati teškoće ili još uvijek problematične govorne situacije na koje nailaze u svakodnevnoj komunikaciji.
Polaznici grupa samopomoći često ističu kako su to rijetka mjesta gdje se bez straha od nerazumijevanja mogu slobodno izražavati, bez obzira mucaju li ili ne, gdje će dobiti podršku kada posustanu, kada zapadnu u krizu, gdje imaju mogućnost pomažući drugima pomoći i sebi.
Mnogi koji su se zaista posvetili svome mucanju u odrasloj dobi, dokazuju da se uz samodisciplinu, svesrdno zalaganje i posvećivanje radu na sebi, ono može svesti na govor koji ne skreće pažnju na formu, kojom se u svim govornim situacijama može izraziti svoje mišljenje, emocije ili želje - dakle, kojim se može voditi normalan, često i izuzetno uspješan, život.
Međunarodne asocijacije osoba koje mucaju već četiri godine 22. listopada obilježavaju Međunarodni dan upoznavanja s problemom mucanja (International Stuttering Awareness Day - ISAD). Moto ovogodišnjeg Dana bio je "Nisi sam!" (Plakat by Danko Jakšić). Tim povodom Hrvatska udruga za pomoć osobama koje mucaju "Hinko Freund" promovirala je svoju suradnju s Hrvatskim telekomom, koji joj je generalni sponzor i koji je pomogao izdavanju dviju brošura namijenjenih onima koji žele pomoći djetetu koje muca (Strah od komunikacije), te onima koji mucaju i imaju problem pri telefoniranju (Telefoniranje). U skladu s motom Dana, obilježavanju su se pridružile i neke od osoba iz hrvatskog javnog života koje mucaju ili su mucale jedan period u svom životu, a koje su željele onima koji još dozvoljavaju da mucanje upravlja njihovim životima, vlastitim primjerom pokazati da to ne mora biti tako.
Pitanje je samo hoće li osoba koja muca odabrati pasivnost ili aktivnost, hoće li tražiti i čekati brzo, ne prezahtjevno, a često tek privremeno rješenje (prihvatiti primjenu različitih mehaničkih i sličnih pomagala, podvrgnuti se tretmanima koji obećavaju čarobno brzi oporavak govora, uzimati ljekove koji ih oslobađaju anksioznosti), ili će se aktivno uključiti u mijenjanje svog govornog ponašanja i rekacija - u uspostavljanje kontrole nad svojim govorom. Hrabrim suočavanjem s problemom, poduzimanjem akcije za njegovo rješavanje i ustrajnošću u djelovanju ka svome cilju, ne djeluje se pozitivno samo na govor, nego i na općenito jačanje pozitivne svijesti o sebi i svojim mogućnostima. Nije mali broj ljudi u svijetu, koji smatraju da im je mucanje pomoglo da postanu, i privatno i profesionalno, bolje i uspješnije osobe! Ono im je ukazalo na potrebu stalnog, doživotnog rada na sebi, koji treba provoditi i radi održavanja kontrole nad govorom, ali i nad svojim životom. I nakon uspješno provedene terapije govora mora se nastaviti s provođenjem preporučenih postupaka, baš kao što i nakon uspješno provedene dijete treba nastaviti provoditi promijenjeni način prehrane i navika, kako se ne bismo ubrzo našli na istoj, ili još većoj, kilaži zbog koje smo bili nezadovoljni! Uspijemo li u tome, jednom predebeli možemo postići zavidnu kilažu i liniju, kao što i osobe koje mucaju često postaju i bolji govornici od prosječne osobe koja ne muca.

Zbog toga što uvijek i svugdje u životu vrebaju stresne situacije, koje ponovno mogu "uzdrmati" postignutu fluentnost govora, preporučuje se da osoba koja muca što bolje upozna ovaj poremećaj općenito, ali posebno vlastiti fluentan i nefluentan govor, te osjećaje i misli koje ga prate.

Zato, "dotaknite" svoje mucanje - upravljajte njime, umjesto da ono upravlja vama!

Jeste li znali...?

• Mucanje pogađa oko 1% svjetske populacije - četiri puta češće muškarce nego žene.
• Osobe koje mucaju jednako su inteligentne i prilagođene kao i osobe koje ne mucaju.
• Usprkos višedesetljetnim istraživanjima, još uvijek nije utvrđen jasan uzrok mucanja, no, mnogo se zna o čimbenicima koji doprinose njegovu razvoju.
• Shodno tome, veliki je napredak učinjen na prevenciji mucanja u male djece.
• Osobe koje mucaju svjesne su svojih teškoća i nerijetko puštaju poremećaju da odredi njihov životni poziv.
• Ne postoje brze, čudesne terapije mucanja. Problem mucanja se ne rješava preko noći.
• Oko 2,5 % djece tijekom razvoja prolazi kroz period mucanja.
• Mucanje postaje značajniji problem u tinejdžerskim godinama, kada počinju sastanci sa osobama suprotnoga spola i intenzivniji društveni odnosi.
• Logoped, osobito ako je specijaliziran za terapiju mucanja, može pomoći ne samo djeci nego i tinejdžerima, mladim, pa i starijim ljudima, u postizanju značajnog napretka prema tečnom govoru.
• Charles Darwin (znanstvenik), Winston Churchill (britanski premijer), britanski kralj George VI, Lewis Carroll (književnik), Hinko Freund (liječnik), Marilyn Monroe (glumica), John Updike (književnik), James Earl Jones (glumac), Bruce Willis (glumac), ili nama bliži Zlatan Stipišić - Gibonni (glazbenik), Špiro Guberina (glumac), Željko Rohatinski (guverner Hrvatske narodne banke), Dino Rađa (košarkaš), Marjan Jurišić (solist opere Hrvatskog narodnog kazališta) - samo su neke od osoba koje su usprkos mucanju (bile) izuzetno uspješne u svojim profesijama.

Osobama koje mucaju...

"Uvijek postoje osobe koje mucaju koje nisu u prilici dobiti profesionalnu pomoć, kao što postoje i oni koji kao da i nemaju koristi od takve pomoći. Postoje oni koji će radije biti sami sebi terapeuti."

Charles Van Riper
počasni profesor i pročelnik Odsjeka za govornu patologiju i audiologiju,
Western Michigan University, SAD

"Da bi bila uspješna, terapiju valja provoditi stalno. Morate osjećati da ste na pravom putu i predano provoditi program. Pomno isplanirajte svoj rad, a tada ga provodite zdušnije nego ikada prije.
Mucanje se može mijenjati, što znači da možete naučiti kako kontrolirati svoju teškoću, dijelom mijenjajući svoje osjećaje i stavove, a dijelom uklanjajući ili ispravljajući nepoželjna ponašanja koja prate zastoje u govoru."

Malcolm Fraser
utemeljitelj zaklade Stuttering Foundation of America

Naputci za postizanje tečnog govora

Uvijek nastojte...

1. Govoriti polaganije, promišljeno i oprezno. Ističite samoglasnike i ne brzajte preko slogova. Nećete zvučati tako usporeno, kako vam se čini.
2. Započinjite govoriti laganim i opuštenim pokretima usana i čeljusti. Osjećajte riječi dok ih izgovarate.
3. Prestanite izbjegavati riječi ili ih zamjenjivati, to su navike kojima odgađate mucanje. Nastojeći pobjeći od riječi kojih se bojite, pretvarate ih u još veći problem.
4. Nastavljajte govoriti. Ponavljanjem riječi koju ste već izgovorili samo odgađate izgovaranje slijedeće riječi koje se bojite.
5. Održavajte prirodan očni kontakt sa sugovornikom.
6. Povremeno namjerno mucajte! Zastajući ili ponavljajući namjerno, počet ćete osjećati kako možete kontrolirati svoj govorni mehanizam za vrijeme takvih trenutaka napetosti.
7. Promatrajte se i uočite koja nepoželjna ponašanja činite dok mucate. Što bolje budete mogli sami analizirati svoje mucanje, bit ćete svjesniji što trebate činiti kako biste poboljšali koordinaciju mišića, a to je potrebno da biste govorili tečnije. Mucanje se ne događa "samo od sebe".
8. Zapamtite da je vaš cilj govoriti tečnije, a ne - savršeno! Čak i normalni govornici "zamuckuju" u konverzacijskom govoru. Možda ne možete stalno kontrolirati svoje mucanje, ali možete kontrolirati ono što činite nakon zastoja - nastojte se usredotočiti na ponovno postizanje tečnog govora.
9. Recite svojim sugovornicima da mucate, ali nemojte se istovremeno pretvarati da ste normalan govornik. Suprotstavljajući se želji za prikrivanjem i slobodno raspravljajući o svome govoru umanjiti ćete osjećaj straha i lakše ćete doseći fluentnost.
10. Ne dozvolite tjeskobi i napetosti da djeluju na tečnost vašeg govora. Mucanje nije ništa čega bi se trebalo sramiti i vi sigurno ne mucate namjerno. Umjesto da vam je uvijek neugodno kada zastanete u govoru, analizirajte što se dogodilo, pokušajte ponoviti riječ tečno, a zatim nastavite govoriti. Nemojte se zadržavati na neuspjesima; proslavite one trenutke u kojima ste uspjeli govoriti tečno.

prema brošurama Stuttering Foundation of America priredila mr. sc. Suzana Jelčić Jakšić

Piše: mr. sc. Suzana Jelčić Jakšić, logoped,
Klinika za dječje bolesti Zagreb, Klaićeva 16, tel. 01/46-00-153 i 46-00-150;
Logopedski centar, Zagreb, Nehajska 36, tel. 01/30-94-783 i 30-22-782

Izvor: Vaše zdravlje

Ažurirano Petak, 28 Ožujak 2008 23:24
 

Kontaktirajte nas

Najave

Nadolazeći skupovi

Baner
Baner
Baner
Baner

Sponzori

Baner